lørdag 23. februar 2013

Gullgjev hjelper


Det finnes situasjoner i livet hvor gode forbindelser betyr alt. Hvor man ikke ville klart å ordne det man hadde tenkt, eller å oppnå målene sine, på egen hånd - i hvert fall ikke innen rimelig tid.
Dagens tekst skal ikke handle om lyssky mafiaaktiviteter eller korrupsjon. Den skal handle om Adriana.
Adriana Horstman er et menneske man er nødt til å like. Før vi reiste til Sibiu i fjor høst, hadde jeg hørt mye fint om henne, både fra Rudolf og fra kollegene mine i Grønn Hverdag, May Lise og Ingvald. De hadde også vært med på avfallsprosjektet mellom Stavanger kommune og Sibiu-regionen, og blant annet holdt kurs i hjemmekompostering i flere landsbyer utenfor Sibiu. Så jeg tok kontakt med Adriana. Kunne hun hjelpe meg med noen gode kontakter, for å fylle de fire månedene med meningsfylt - og helst grønt - innhold?
Økologisk marked (en liten del!) med masse lokale godsaker
Ideene boblet allerede i epostene vi utvekslet. Jeg fantaserte om at dette lett kunne bli bra. Men som kjent er det bare virkeligheten som overgår fantasien. Det ble enda bedre.

Dagen etter ankomsten i Sibiu i september hadde vi en avtale med Adriana. På en kafé i byen klokka ni om morgenen. Vi fant tonen med én gang. Adriana er fra Nederland - der kaller hun seg forresten  Ati - og er miljøingeniør. Det ble for trangt der for henne og den australske samboeren, Duncan, og for 6 år siden brøt de opp for å prøve lykken i Romania. I mellomtiden har de lært seg rumensk, bygd et fantastisk miljøhus i Cisnadiora, en landsby utenfor Sibiu - og i disse dager blir de foreldre. 

Adriana har et enormt nettverk. Den 7. september hadde hun fikset 5 avtaler for meg, i tillegg til vårt første møte. Det var
1) Besøk på økologisk marked, og prat med noen av selgerne. Markedet holdes hver fredag og er langt, langt større enn det vi hittil har fått til i Stavanger.

2) Lunsjmøte med kompisen Casper, også han nederlender og eiendomsutvikler. Han hadde en leilighet til oss som vi dro og så på (nå ble det ikke den til syvende og sist, men vi visste i hvert fall allerede da at vi hadde en mulighet).

3) Møte med Mihaela i barnehagen i Strada Aleea Haiducului. Henne har jeg fortalt om før. Vi idémyldret om en grønn barnehage og la masse planer…

Gabriele, Adriana og Alina
Adriana i midten, rumensk-engelsk-fransklærer Alina til høyre
4) Møte med min kommende fransklærer, Alina Bagiu, som også var den som lærte Adriana rumensk.

5) Møte med min kommende klarinettlærer, Vasile Petcu. Han spiller i symfoniorkesteret og har også studenter og elever. At hans og mitt eneste felles språk er fransk, er liksom bare prikken over i'en. Jeg skal skrive mer om det når jeg er i gang.

Mellom alt dette hadde vi dessuten et møte med Rudolfs kommende kolleger på universitetet. Sju avtaler på en dag. Og to dager senere var vi - naturligvis med Adriana - på vinfest i regi av German Business Club, med masse hyggelige folk, sommerlig vær og god vin.

Folk som Adriana gjør spranget ut i det ukjente mindre skummelt, ja nesten fornøyelig! Sånne er gull verdt.



_________________________________________________________________________________________________________


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi gjerne lyd - jeg setter pris på hilsener og kommentarer!