fredag 31. mai 2013

En ny vår

Jeg er i Stavanger. Kom i går ettermiddag, etter en lang flyreise fra Sibiu via München og Oslo. På vei fra Sola til byen med min trofaste sjåfør-venninne Monika måtte jeg flire. «Oi, her blomstrer jo løvetannen», sa jeg. Og «Neimen se, tulipaner!». Det er ikke sånn at jeg ikke har sett løvetann eller tulipaner i blomst før. Det er bare det at de blomstret for over en måned siden i Sibiu.

Legg til en temperatur på 20 grader og halvskyet himmel. Og at de japanske kirsebærtrærne på lekeplassen på Våland står i full rosa blomst, og at hagen hjemme er på det mest fargerike akkurat nå, med friske grønne blader på bjørkene, røde og gule tulipaner, knoppstort epletre, knallgul bekkeblom ved dammen, hvit sløyfeblomst som henger ned over steinmuren. Og krukker som Liv så omsorgsfullt har beplantet med varianter av lilla i avstemt harmoni.
I dag har jeg syklet langs en blikkstille Gandsfjord for å hente «pedagogisk resirkuleringsmateriell til bruk i miljøbevisstgjøringen av rumenske barn» hos IVAR, Interkommunalt vann-, avløps- og renovasjonsverk. Og jeg har vært i byen, truffet kolleger, ordnet noen jobbting og ikke minst hentet den berømmelige EORI-PCen på kontoret til Rudolf (se 18. mai hvis du føler deg desorientert nå).

Hele tiden har jeg tenkt at det hadde vært herlig å kunne dele inntrykkene med vennene mine i Romania . I det minste med bilder. Skulle gjerne vist dem hvor deilig det er her – i dette til vanlig kalde landet. Og hvor lyse kveldene er på denne tiden av året - hadde helt glemt det!

Kanskje vi holder kontakten etter Sibiu-tiden vår, kanskje noen faktisk kommer hit en gang. Jeg reflekterer en del over hva jeg kommer til å sitte igjen med etter de fire månedene i Romania. Nå er løpet halvgått – jeg får komme tilbake når det nærmer seg slutten.

Akkurat nå inhalerer jeg inntrykkene her hjemme, og nyter min andre vår i år.


Vår i hagen vår

Utelunsj med Annabell og Imme

Fargerikt i Kannik

 


Legg merke til EORI-PC'en under eggekartong-lensen og plastgranulatet.



___________________________________________________________________________________________________________  
 

 

1 kommentar:

  1. Er ærlig talt dritmisunnelig. Her er det regn, regn, regn og atter regn. Helt utrolig. Bladene begynner å falle av trærne igjen fordi været er så drit. Og så leser jeg om nesten 30 grader i Finnmark. Hva skjer med verden? Tror jeg er på feil side av Europa....

    SvarSlett

Gi gjerne lyd - jeg setter pris på hilsener og kommentarer!