lørdag 8. juni 2013

Stille etter stormen?

Det gjør noe med meg å være blogger. Bloggerbrillene er alltid på - jeg får stadig ideer og innskytelser om ting jeg kunne, skulle, burde skrive om. Det samme skjedde med Ida, datteren min, da hun var i Paris – det var fra henne jeg tok ideen om å lage Sibiu-blogg. Vet ikke om hun også fikk dårlig samvittighet når hun ikke fikk fulgt opp med innlegg. Nå er det over en uke siden sist – hva må folk der ute tro om meg?

Ok, skal prøve å droppe den jentegreia med alltid å ville gjøre alt rett for alle. Jeg har rett og slett ikke hatt tid. Har måttet velge om jeg ville gjøre arbeidet mitt skikkelig, eller heller bruke tiden på å fortelle andre om arbeidet mitt. Heldigvis var valget lett – er ikke blitt HELT cyber i hodet enda.

Hjemmeuka var helt fantastisk, full av opplevelser og kjekke mennesker. Fra fredag kveld til mandag kveld hadde vi intenst program med årets meget verdige vinner av Rachel Carson-prisen, Sam Fanshawe fra Marine Conservation Society i Storbritannia. Mannen Tim og sønnen Jason på fire var også herlige folk. Vi lo og fjollet som om vi hadde kjent hverandre bestandig. Vi frøs fingre og tær av oss i nordavinden på folkefrokosten på Kongsgård, jeg skrev talen til prisseremonien til halv to natt til søndag, prisseremoni og festmiddag tør jeg si var super-vellykket, og fagdagen på mandag med seminar hos IRIS Environment og besøk på Sterling Kveite-anlegget til Marine Harvest på Hjelmeland var også kjekt og lærerikt. Innimellom rakk jeg litt mediekontakt og noen gode måltider med kjære venner – lunsj på Bacchus med Jeanette, italiensk pastarett hjemme med Liv, quiche i hagen til Monika og Wolfgang og reker og hvitvin med Solveig og Gottfried. Det passet meg fint å slippe å lage middager selv – er jo som kjent mer glad i å snakke om mat enn å lage den...

Fra kveiteanlegget og Tauferga bar det rett til flyplassen, propellfly til Rygge og et døgn hos mor i Moss, fint vær for hagearbeid som vanlig, og god tid til å hente to pakker fra Grønt Punkt Norge på Post-i-butikken. Nesten 10 kg resirkulerte barneting – tegneblokker og fine kort av melkekartonger, frisbee’er og linjaler av returplast og diverse annet. Kofferten var alt full fra Stavanger, men jeg kunne ikke la være å ta med disse herlighetene til Sibiu. Det gjelder jo tross alt en grønnere framtid. Fikk låne en ekstra koffert av mor og betalte gladelig de 75 Euroene for overbagasjen... Så en kort natt på Gardermoen og oppstandelse klokka 4, nattfly via Wien til Sibiu på onsdag. På siste etappe satt jeg i lag med en ung mann som jeg tok for å være amerikaner, men som viste seg å være fra Mosambique, han bodde i Berlin og var på vei til teaterfestivalen i Sibiu. Jeg hadde skjønt allerede på flyplassen at de rundt 20 MEGET dramatiske unge menneskene -  det var umulig å ikke legge merke til dem - hadde noe med festivalen å gjøre. De hørte til en dansegruppe og kom fra hele verden, men altså med base i Berlin.

Hodet var ennå fullt av inntrykk og kameraet fullt av bilder da jeg måtte hive meg rundt i de trivielle gjøremålene her i Sibiu. Bokfestival i barnehagen, med flotte aktiviteter som inkluderte både studenter og meget kompetente pedagoger fra Frankrike. Siste innkjøp og finpuss på program for barneselskap med miljø-touch i Hammersdorf neste uke – det blir generalprøven, med en 7-årig ansatt-unge og klassen hennes. Forberedelse av reise med vennene våre fra Tyskland, Angelika og Christoph, som kommer på tirsdag og som vi tar med rundt i distriktet noen dager. Pluss hus- og klesvask, deling av nesten 200 bilder på Dropbox, takke-eposter etter Rachel Carson-prisen og og og. Litt teaterfestival vil vi også gjerne ha med oss, var på klezmer-konsert i går, men dessverre rakk jeg ikke danseforestillingen til Sasha Waltz-kompaniet.

Det går i hundre, både her og der. Absolutt ikke stille etter stormen. Men veldig kjekt!










 



 


 





___________________________________________________________________________________________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi gjerne lyd - jeg setter pris på hilsener og kommentarer!