fredag 17. mai 2013

Gratulerer med dagen!

Det er forskjell på syttende-MA-I og syttende mai (håper dere lesere skjønner nyansene - ikke lett å få fram skriftlig). Her i Romania har de naturligvis også syttende mai, men det er bare dagen etter den sekstende og dagen før den attende. Intet annet.
- det er flagget som vaier i vind

For oss har det likevel vært litt mer enn en vanlig dag. Vi kom litt nærmere syttende-MA-I-følelsen da vi hørte på NRK radio i morges hvor de spilte "Norge i rødt, hvitt og blått" og en veldig lang versjon av "Vi ere en nasjon, vi med". Og så snakket de med en korpsfamilie på Våland, de bor sikkert ikke langt fra oss.

Jeg vet ikke hvordan andre har det når de er utenlands og det er festdager hjemme. Da jeg var student i Tyskland på 80-tallet, fikk flere norske folk jeg kjente, en invitasjon til 17.mai-feiring hos den norske ambassaden i Bonn. Søsteren min fikk, men jeg fikk aldri. Dengang gjorde det meg ikke noe - dagen hørte liksom til i Norge og ikke noe annet sted.

Nå som jeg er godt voksen, er jeg nok litt mer sentimental på sånne dager. Selv om jeg har vært på jobb i menigheten i Hammersdorf, vært på økologisk marked og vært innom en databutikk og betalt internett-regningen vår kontant, og selv om Rudolf har vært hos tannlegen, husket vi på å gratulere barna våre med dagen, og vi spiste lunsj på en koselig kafé og unte oss en deilig ostekake til dessert. Og jeg fortalte arbeidskollegaen min og sønnen hennes om hvordan vi feirer dagen hjemme i Norge.

Og så har vi hatt flagg på balkongen. Måtte jo dét. Selvlaget, med sprittusj på et A4-ark. Ikke helt 6-1-2-1-6/6-1-2-1-12, men la gå. Stangen spikket jeg av en kvist fra en busk i løsbikkjenes domene borte ved jernbanelinjen 50 meter fra huset vårt. Heldigvis ble jeg verken bitt av kjøterne eller overkjørt av toget.

Litt trist er det altså å gå glipp av denne dagen i Norge. Og så er det litt dumt at Østfold-bunaden jeg fikk til 50-årsdagen min i fjor på denne tiden, bare henger hjemme i skapet og krymper, til absolutt ingen nytte. Håper den virken ennå neste år til samme tid.

_________________________________________________________________________________________________________________________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi gjerne lyd - jeg setter pris på hilsener og kommentarer!